STANOWISKO GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z 25 LUTEGO 2010 R. W SPRAWIE ŚWIADECTW PRACY DLA
PRACOWNIKÓW TYMCZASOWYCH
(GPP-110/517-4560-9-1/10/ PE/RP)
Zgodnie z art. 18a ust. 1 ustawy
z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U.
nr 166, poz. 1608 ze zm.) agencja pracy tymczasowej wydaje pracownikowi
tymczasowemu świadectwo pracy dotyczące łącznego zakończonego okresu
zatrudnienia w tej agencji, objętego kolejnymi umowami o pracę, nawiązanymi w
okresie nie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy.
Ustawa nie przewiduje przy tym odrębnych
zasad wystawiania świadectwa pracy dla pracowników tymczasowych.
W tej sytuacji należy więc stosować
zasady ogólne ustalające wymogi, które musi spełnić poprawnie sformułowane
świadectwo pracy. Zasady te reguluje art. 97 § 2 i 3 k.p. oraz na mocy art. 97 § 4 k.p.
rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie
szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i
prostowania (Dz.U. nr 60, poz. 282 ze zm., dalej
rozporządzenie).
Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
2 rozporządzenia w świadectwie pracy w zakresie urlopów wypoczynkowych
zamieszcza się informacje dotyczące urlopu wykorzystanego przez pracownika w
roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy. Niezależnie zatem od
długości okresu, jaki obejmuje zbiorcze świadectwo pracy, w świadectwie powinny
zostać wykazane wyłącznie dni urlopu wykorzystane w roku kalendarzowym, w
którym stosunek pracy finalnie ustał. Liczba pracodawców użytkowników w tym
okresie w żadnym zakresie nie wpływa na wykaz wykorzystanych dni urlopu.
Natomiast wskazywanie pracy wykonywanej
w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, a także okresów
nieskładkowych, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty
reguluje § 1 ust. 1 pkt 11 i 12 rozporządzenia.
Zgodnie z nimi zarówno pracę w szczególnych warunkach, jak i okresy
nieskładkowe należy wykazywać w świadectwie pracy poprzez wskazanie konkretnych
okresów, w jakich praca w szczególnym charakterze była wykonywana bądź w jakich
występowały okresy nieskładkowe uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury.
Za poprawne wystawienie świadectwa pracy
pracownikowi tymczasowemu odpowiada agencja pracy tymczasowej. Tym samym
zgodnie z art. 97 § 21 k.p. pracownik
tymczasowy może w ciągu siedmiu dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z
wnioskiem do zatrudniającej go agencji pracy tymczasowej o sprostowanie
świadectwa. W razie nieuwzględnienia wniosku przysługuje mu, w ciągu siedmiu
dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia
z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy